Papan Kenyataan

Selamat Datang Ke Blogspot Pkl Branch Libraries

.

Rabu, 10 Disember 2014

Ukulele Final


DALAM usaha untuk memupuk kasih muzik di kalangan golongan muda, 20 pelajar dari Sentul sedang menikmati kelas gitar kecil secara percuma di Pembelajaran Kreatif dan Pusat IT (clic), inisiatif CSR terbaru Sentul Raya Sdn Bhd dengan kerjasama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL ) dan Kementerian Pendidikan.

Pusat ini menyediakan persekitaran pembelajaran multimedia yang kreatif, interaktif dan holistik kepada lebih 24,000 pelajar dari 34 buah sekolah yang mengambil bahagian di Sentul dan 5374 keluarga yang tinggal di kawasan tersebut.

Sejak pusat RM2 juta yang baru diubahsuai dilancarkan tahun ini, clic telah menganjurkan kelas pengayaan pendidikan bagi murid-murid dalam masyarakat Sentul selepas waktu sekolah.

Dengan sokongan daripada FrogAsia dan pelbagai NGO, beberapa program yang memberi tumpuan kepada pengukuhan Bahasa Inggeris dan bengkel elektronik, IT, muzik dan seni telah dianjurkan.

Antara kelas-kelas ini adalah kelas gitar kecil percuma diajar oleh ahli Persatuan Pencinta Muzik gitar kecil Malaysia Kelly Teh, yang bermula bulan lalu dan akan berterusan sehingga akhir tahun ini, dengan rancangan untuk kelas tambahan yang akan diadakan pada tahun 2015.

Kelas-kelas tersebut adalah idea Pan Swee Chin, bekas peguam yang kini merupakan freelancer bekerja dengan pelbagai kumpulan seni persembahan, yang mendengar tentang kelas di clic dari pengarah program YTL Yayasan Datin Kathleen Chew.

"Apabila saya mendengar tentang peluang ini untuk mengajar, saya teruja. Apa yang mendorong saya adalah keinginan untuk berkongsi cinta saya gitar kecil dengan semua rakyat Malaysia, "kata Teh.

"Setiap kanak-kanak boleh belajar muzik - ia hanya satu perkara yang memberi mereka masa dan instrumen untuk mengamalkan. Selagi anak yang mempunyai minat, bakat yang akan datang, "kata Teh.

Pada 30 Nov, konsert mini dan sambutan telah diadakan bagi kumpulan perintis pelajar yang menghadiri kelas gitar kecil, bersempena dengan sumbangan sebanyak 20 ukuleles untuk clic.

Bernilai RM150 setiap satu, yang ukuleles disumbangkan oleh muzik Untuk Anda Sdn Bhd, sebuah sekolah muzik di Setapak dan Kuchai Lama untuk melanjutkan usaha-usaha membawa muzik untuk kanak-kanak dalam masyarakat Sentul tempatan.

Apabila ditanya apa yang mendorong beliau untuk menderma ukuleles baru ke pusat, Muzik Untuk Anda pemasaran pengarah David Khoo berkata, "Saya mendengar mengenai kelas-kelas ini daripada kawan saya, Teh, dan saya amat kagum dengan kerja-kerja yang baik dia lakukan. Saya gembira kerana dapat menderma ukuleles ini jika ia bermakna lebih banyak kanak-kanak akan didedahkan dengan cara itu. "

Sumber Daripada : Akhbar The Star Metro 
Muka Surat 16 , 09.12.2014 ( Selasa )

Terjemahan Semula Dari Google Translate.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan